יום רביעי, 7 בנובמבר 2012

מסכי AMOLED, IPS או LCD - מי טוב יותר ובמה?

בשנים האחרונות אנו חווים מבול של סוגי מסכים מהחברות השונות עד כדי בלבול. חשבתי לנסות ולעשות קצת סדר או לפחות לתת לכם להבין את היתרונות והחסרונות העומדים מאחורי כל סוג מסך. אני אחסוך מכם את היסטוריית המסכים מה-CRT ועד ה-LED ואסכם זאת בכך שיצרניות הטלוויזיה הבינו מהר מאוד כי שוק הסמארטפונים יכול להכניס להם לא מעט כסף.

אם אני לא טועה, הפעם הראשונה בה נתקלנו בסמארטפון המציין את סוג המסך האיכותי שלו הוא ה-Samsung Galaxy S1. הוא התהדר במסך מסוג Super AMOLED איכותי שאין שני לו בעולם. מאותו הרגע, סוג המסך שבמכשיר הסלולארי הפך להיות שווה ערך לכל ג'יגה וג'יגה של נפח איחסון או למגה-פיקסל של המצלמת המכשיר.

AMOLED (ר"ת של Active Matrix Organic Light-emitting diode) זו טכנולוגיה המבוססת על נורות לד אשר פרוסות בצורת מטריצה על שיטחו של המסך. היתרונות הבולטים ביותר של מסכים אלו הן: צבעים חזקים ובולטים, צבע שחור עמוק וצריכה נמוכה של חשמל. מסכים אלו הפכו להיות נפוצים עד כדי כך ש-Samsung היצרנית שלהם, אינה עמדה בקצב הביקוש. בעקבות כך, חברות רבות כמו HTC עברו למסכים מסוג אחר שנתנו תחליף זמני עד כדי משתלם יותר - Super LCD (ר"ת Liquid Crystal Display)

ה-Super LCD הפך במהרה להיות המתחרה החזק ביותר של ה-AMOLED כאשר הוא מחזיק במספר יתרונות משלו כמו: צריכת חשמל נמוכה מזו של ה-LCD, דורו הקודם של המסך ואף מזו של ה-AMOLED. בנוסף, הצבע החזק בו הוא דווקא הצבע הלבן אשר נראה נקי ובהיר יותר ממסכי ה-AMOLED אשר מציגים צבע צהבהב במקצת. בסוף 2010, עברה חברת HTC מפאת מחסור בהספקה, ליצור מכשירים בעלי מסכי Super LCD, מה שגרם לייצור זול יותר של מכשירים ולא בהכרח טוב פחות. מעניין היה לראות כי Samsung שהפכה מוצר למבוקש כל כך, לא הצליחה לספק אותו ליצרניות המכשירים האחרות וכך בעצם יצרה את המתחרה הגדול ביותר שלה.

בשנה האחרונה, חברות נוספות כמו Sharp ו-LG מנסות להיכנס לשוק מסכי הניידים, כאשר LG הציגה את המסכי ה-Ture HD IPS. מסכי ה-IPS (ר"ת In Plane Switching) קיבלו את כבודם בתחרות בעזרת חברת אפל אשר ייצרה את טאבלטי ה-iPad שהיו מצוידים במסכים מסוג זה. כיום, חברות רבות כגון, Asus ו-LG מייצרות מכשירים בעלי מסכים מסוג זה, כאשר ה-Ture HD IPS של חברת LG נראה לאחרונה במכשיר הדגל ה-Nexus 4 של חברת Google. מכשירים בעלי מסך IPS יהיו בעלי צריכה נמוכה מאוד של חשמל וכך יחסכו לנו סוללה, נתון שתופס חשיבות גדולה עם השנים , צבעים טבעיים וחלשים יותר מה-AMOLED וזוויות צפייה רחבות יותר משאר סוגי המסכים

רוב המשתמשים בסמארטפונים  בארצנו הקטנה, מחזיקים במסכי AMOLED וזאת מכיוון שרובם מחזיקים במכשירים מסדרת Galaxy של Samsung. ניתן לראות כי התחרות רק מתגברת וכי המתחרות מתחילות לתפוס את מקומן במירוץ גם בישראל.

אז מה היה לנו? AMOLED עם צבעים חזקים ושחור עמוק מול ה-Super LCD בעל צבעים בהירים המאפשרים צפייה טובה יותר באור יום, מול ה-IPS בעל צבעים טבעיים, זוויות הצפייה הרחבות וצריכת החשמל הנמוכה. מה הייתם מעדיפים על מסך המכשיר שלכם ובאילו התנסיתם?

ישנם פרטים רבים נוספים לגבי מסכים אלו והייתי יכול להגיע לרזולוציות גבוהות יותר בנושא, אך החלטתי שאשאיר זאת לפעם הבאה במקרה ויהיה ביקוש. בסרטון הבא ניתן לראות השוואה ברורה בין HD Super AMOLD של חברת Samsung אל מול ה-True HD IPS של חברת LG (זהירות, זה סרטון ארוך עד מוות).


לצפייה ביוטיוב - לחצו כאן.

תגובה 1:

  1. משעשע ועצוב במקביל שכתבה מ2012
    רלוונטית ב2021
    שרציתי להשוואת בין המסכים של iPhone 11 ו 12

    השבמחק